KOKEBOK

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Re: KOKEBOK

Postby Elise » Wed Oct 15, 2008 1:39 pm

:D
Og jeg som ville ha en ny vri på min gulrotkake, gleder meg!
Elise
Superposter
 
Posts: 555
Joined: Fri Feb 24, 2006 10:43 am
Location: Kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby Hilde » Wed Oct 15, 2008 7:29 pm

Have enjoy :wink:

sinnsykt digg dette så ut Alfred. ikke vær overrasket hvis jeg tropper opp hos deg en dag for å sise dette
Hilde
Aktiv poster
 
Posts: 212
Joined: Sat Jan 28, 2006 1:13 am
Location: kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby Hilde » Wed Oct 15, 2008 7:33 pm

spise dette, mente jeg.
Hilde
Aktiv poster
 
Posts: 212
Joined: Sat Jan 28, 2006 1:13 am
Location: kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby Hilde » Wed Oct 15, 2008 7:46 pm

Hjemmelaget pizzadeig - som blir fantastisk perfekt og elastisk hver gang

250 gr hvetemel
1 ts tørr gjær (a typen blå pakke)
1 ts salt
1 ss olivenolje
1,5 dl lunkent vann

bland deigen og kna i ca 10 minutter (jeg foretrekker kjøkkenmaskin). Kjenn på deigen at den føles silkemyk og glatt (den skal ikke kjennes tørr ut - da må du ha mere vann i den og den skal ikke være klissete - da må du ha mere mel i den. Den skal slippe bollen.)
Legg deigen i en smurt bolle og snu den en gang, slik at overflaten er dekket av olje. Dekk bollen med et klede, hånkle el plastikk la deigen stå til heving minst 45 minutter et varmt sted. Gjeren på varmekablene på badegulvet..
Når deien er hevet, kna den 2-3 minutter før du ruller \ trykker den ut...

Hjemmelaget pizzasaus

3 ss oliven olje
1 boks a 425 gr hakkede tomater ( gjerne tilsatt hvitløk el oregano)
1 ts tørket oregano
litt sukker ( så ikke sausen smaker syrlig ca 1 ts)
salt og pepper etter smak

Ha alle ingrediensene i en gryte og kok opp. La det småkoke uten lokk i 20-25 minutter, til sausen er svært tykk.

Gir 2-2.5 dl saus. Veldig fin å fryse hvis du lager skt mye.
Hilde
Aktiv poster
 
Posts: 212
Joined: Sat Jan 28, 2006 1:13 am
Location: kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby atlecm » Wed Oct 15, 2008 8:01 pm

Jeg syntes kakeoppskrifter var en god ting! Keep e'm comin'! Selvfølgelig må de demonstreres før jeg prøver selv.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: KOKEBOK

Postby sjefen » Wed Oct 15, 2008 8:17 pm

Sjokolademousse som ofte tar pusten fra folk som ikke har smakt den før:
(denne kommer fra ei av Jamie Oliver sine bøker)
3 1/2 dl kremfløte
2 egg
225g mørk kokesjokolade
75g smør
1 spiseskje honning
1 spiseskje amaretto (strengt tatt valgfritt, men kan vel kalles en slags prikk over i-en. evt en annen likør)

Pisk fløten til krem. Ha i eggene og pisk videre.
Samtidig smelter du smøret og sjokoladen og rører det godt sammen (det lønner seg å knuse sjokoladen først, og dele smøret opp i små terninger, så alt smelter jevnere)
Rør den flytende sjokoladen inn i kremen, følg på med honning og amaretto.
Hell over i serveringsglass/skål og sett i kjøleskapet. Må stå i alle fall en time.
(man kan gjerne helle feks vaniljesaus i den flytende moussen i et pent mønster, det ser stilig ut, men ikke rør den inn, bare hell på i en spiral eller noe slikt og sett så herligheten til avkjøling)

Kveldskylling
Assorterte grønnsaker (feks løk, hvitløk, paprika, broccoli, sopp og babymais...)
Kyllingfileter (ca 1 filet per person)
Krydder (feks pepper, basilikum, salvie...)
Ris
Bretagne kyllingsaus (man kan bruke en pose fra Toro, men bytt ut melken med fløte ;) )

Kok vann til risen. Kutt opp grønnsakene og soppen og alt det der.
Hiv risen i vannet og skru ned varmen. Sett stekepanna på plata med maks varme. Ha i litt olivenolje. Krydre kyllingfiletene.
Når stekepanna er varm, legger du i kyllingfiletene. Stek dem i ca ett minutt på hver side, og skru så ned varmen til ca halvparten (3-4 på en skala fra 1-6). Vend filetene ofte, til de er gjennomstekt. Ta dem så av på et fat.
Hiv grønnsakene i panna, og kjør på med en god klunk olivenolje. La dem steke i tre-fire minutter. Legg kyllingen tilbake i panna sammen med grønnsakene for å få dem varme igjen, skru også av varmen til panna her, så ikke noe brenner seg.
Nå er risen sikkert ca ferdig så ta den av. Lag sausen her (tar 3 min med en sånn Toro-pose).
Når sausen er ferdig, er det klart til servering :)
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Re: KOKEBOK

Postby KnutK » Wed Oct 15, 2008 10:31 pm

Mere kylling....eller faktisk en hel tre-retters!
Denne har jeg fått av en tidligere kollega, kyllingen er spesiell men kjempegod.

Forrett

Ta passe mengde Creme fresh (ca 1/2 dl pr pers)Smak til med sitronsaft,salt og pepper(og event andre krydder du måtte like) og til slutt noe frisk hvitløk og frisk Basilikum fra potte,dette skal være finhakket. Disse får du kjøpt i vanlig butikker med ordentlige grønnsaksdisker.
Kjøp Avocado som du tar utav skallet sitt,ha sitron saft på avocadokjøttet og kutt dette i biter litt mindre enn 1x1 cm og ha dette oppi Creme fresh blandingen,blandes forsiktig i sammen.(Moden Avocado skal ikke være hard men litt myk når du kjenner på den)
Kjøp litt forskjellig salat typer,eks.vis Lollo Rosso,frisse salat og issalat.Riv disse i passe biter(2x2 cm) ,anrett disse på en tallerken og med Avocadosalaten på toppen. Ett Basilikumblad på toppen gjør seg bra for det visuelle.
Bruk Baquetter som du kjøper halvstekt og steker ferdig litt i forkant og ha smør til.

Hovedrett

Kjøp kyllingbryst og Ravigottsaus på butikken,ta kyllingbryst og legg dette i Ravigottsausen i ett døgn.Etter ett døgn brunes kyllingbryst i panne(dette vil se litt suspekt ut men det skal være sånn)Tas ut av panne og legges på stekebrett(dette kan gjøres tidlig på dagen og settes i kjøleskap)
Grønnsaker (gulrot,kålrot,sellerirot og paprika i forskjellige farger) du skal bruke kuttes i passe tynne staver(ca 4 cm lange og 0,5 cm tykke)Disse kan du også bare svisse i pannen og legge i langpanne til stekeovn med krydder og litt smør på.

Saus

Sjampinjong deles i fire hvis denne har normal størrelse, smør eller olje i kjelen og sjampinjon oppi,svisses så du ser at alle er varmebehandlet,ha i e3 dl hvitvin eller plemost og la dette koke ned til det er 1 dl væske igjen.Da tilsettes 1 liter kremfløte som også skal kokes ned til sausen begynner å tykne,når så er gjort smaker du til med salt og pepper.

Kok ris en times tid på forhånd, og bare legg over et koppehandkle når den er ferdig,så holder den seg bra over lengere tid og varmen blir i kjelen.

Når alt dette er klart trenger dette bare ca 15 minutt i stekeovn på 180 grader.STEK KYLLING FØRST fordi denne skal hvile etter steking(sett lokk på eller aluminiumsfolie over og la den stå på benken)

Dessert

Kjøp endel skogsbær på butikken eller på en grønnsakshandel eks: blåbær,bringebær,bjørnebær.
Kok opp like deler vann og sukker + mynteblader(dette er også i potte,spar noen blader til pynt på desserten) og frisk vaniljestang som deles i to på langs og du skraper ut det som er midt inni og har alt oppi vannet som skal kokes opp.Kok opp og la dette bli kaldt,ha så i alle bærene og la dette stå i 6 timer i laken.
Kjøp Hennig Olsens eminente krokanis.
Når desserten skal serveres siles bærene ,legges på tallerken med isen på toppen.
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Re: KOKEBOK

Postby agklausen » Fri Oct 17, 2008 9:15 am

Var litt redd jeg hadde lansert en oppskrift på hemmelig mat (mat du lager hjemme, og som det av og til er greit ingen vet om at du lager), men jeg lager det ganske ofte så da er det vel å regne som en oppskrift.

Ellers må jeg jo si at kakeoppskriftene ikke høres så dumme ut. Nå får jeg snart (snakk om timer) egen komfyr og, så da blir det fest og glede.
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: KOKEBOK

Postby Ninni » Fri Oct 17, 2008 6:37 pm

Verdens Beste Brownies....
Jenter dette er foreningskaka!! Den dere pleier å få servert hos meg. Den er så enkel at far kan klare dette i blinde. Den holder seg lenge, og er god å fryse. Det eneste minus er KALORIBOMBE!!!!!

Oppskriften er til en stor langpanne
8 egg
1 kg sukker
6 ts vaniljesukker
1 ts salt
16 ss kakao
6 dl hvetemel
400 g meierismør (smeltes)

Alt hives oppi en bolle, og røres sammen, Hell oppi formen. Det er lurt å ha bakepapir oppi formen.
Stek på 180 grader i 30 min.

Suverent god sammen med is
Ninni
Beskjeden
 
Posts: 33
Joined: Wed Sep 26, 2007 10:20 am
Location: Østkanten

Re: KOKEBOK

Postby agklausen » Sun Oct 19, 2008 2:01 am

Den så utrolig god ut! Jeg har både komfyr og fryser, så dette kan bli skikkelig nam :wink:
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: KOKEBOK

Postby atlecm » Mon Oct 27, 2008 8:32 am

Noen gode oppskrifter nederst her. Alle vet vel forresten hvem Sabine er?

http://dinmat.aftenposten.no:8080/Temasider/Artikler/Reisetips/Norge/Fjellheimens-festkokk
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: KOKEBOK

Postby Benestad » Mon Oct 27, 2008 6:11 pm

Dette er sykt bra!
Gleder meg som en liten unge når all denne gode maten blir laget under vintervaktene! :p :blush:
soldiers come and go but heroes live for eternity...
Benestad
Beskjeden
 
Posts: 23
Joined: Tue Dec 11, 2007 6:29 pm
Location: Kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby Hilde » Tue Oct 28, 2008 1:54 am

Sabines mat ser gull ut å lage hjemme, men tror ikke den er noe å lage på vakt.
Hos oss har vi begynt med ukentlig middagsliste slik at vi har innkjøp en gang pr uke ca. Det sparer vi masse penger på altså.
Hilde
Aktiv poster
 
Posts: 212
Joined: Sat Jan 28, 2006 1:13 am
Location: kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby agklausen » Tue Oct 28, 2008 11:59 am

Jeg har lagt inn et regime med innkjøp av kjøtt når det er tilbud, og fyller fryseren da. Annet tilbehør som sopp, paprika, div løk, chili, osv blir kjøpt inn etter behov. Ris har jeg i familiepakning på ca 5kg. Varer i en evighet :wink:
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: KOKEBOK

Postby Hilde » Tue Nov 04, 2008 9:56 am

ok folkens ikke få sjokk.
Jeg har begitt meg ut i en ny jobb som tupperware konsulent :blink: - så visst dere trenger noe utrolig greit utstyr til å lage mat med kan dere altså kjøpe det av meg :D
Jeg hadde forresten ei dame hos meg igår som lagde komper på under 1 time og de ble utolig gode. Oppskrift kommer senere
Hilde
Aktiv poster
 
Posts: 212
Joined: Sat Jan 28, 2006 1:13 am
Location: kristiansand

PreviousNext

Return to Åpen post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests

cron