KOKEBOK

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Re: KOKEBOK

Postby heidi » Tue Nov 04, 2008 9:40 pm

Klausen:
Amerikanske pannekaker i disse valgtider:

http://cs.klikk.no/Cs2008/MatOgDrikke/O ... pannekaker
Det ordner seg alltid for snille jenter!
heidi
Veldig aktiv poster
 
Posts: 486
Joined: Thu Jan 19, 2006 4:11 pm
Location: Kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby KnutK » Tue Nov 04, 2008 11:55 pm

atlecm wrote:Ok. Stil Longs (ekte vare, ikke noe tull), Stil trøye, boblejakke og ENORME sko. Tenker jeg funker. Noen som vil vedde imot?


Og sikkert litt stram lukt :-)
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Re: KOKEBOK

Postby pippi langstrømpe » Sun Nov 09, 2008 6:57 pm

hmm, stram lukt?
Begynner å bli skeptisk til dette...
Da vil jeg heller satse på "Unkar- versjonen"
pippi langstrømpe
Begynner å komme seg
 
Posts: 55
Joined: Thu Feb 22, 2007 2:49 am

Re: KOKEBOK

Postby atlecm » Mon Nov 10, 2008 9:14 am

Hva er ungkar-versjonen? "Vanlige alltidsingle-Atle"? Det burde være lett.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: KOKEBOK

Postby agklausen » Sun Feb 15, 2009 5:37 pm

Tiden er moden for noen flere tips til matretter fra mitt enkle kjøkken. Rettene er prøvd ut og godkjent som smakfulle av undertegnede hvis ikke annet står benevnt.

Ovnsstekt potet a.k.a. Jacket potatoes
Testet et par ganger på Hovden med stor suksess, i tillegg til i Casa de Klausen

Du trenger:
Noen poteter
Smør/olje
Krydder (dette velger du selv etter smak og behag. Jeg fan av: Knorr Grillkrydder, Natvigs Krydderblanding, kvernet sort pepper, koriander, rosmarin, timian, chili (gjerne i kvern), og evt provence. Du trenger ikke bruke alle, men mye krydder gir mye smak.

Fremgangsmåte:
Antallet poteter avhenger litt av hvor mange som skal nyte måltidet. Er jeg alene holder det med 2-3 normalstore poteter.
Vask potetene godt for å fjerne jordrester og evt groer. Behold skallet på. Kutt de i båter eller skiver. Dette er hip som hap igrunn. Fordel bitene i en langpanne med bakepapir i, eller en ildfast form av passe størrelse. Hell litt olje (gjerne oliven) over. De skal ikke dynkes, bare ha litt å kose seg i i ovnen. Strø et assortert utvalg krydder over potetene etter eget forgodtbefinnende.
Sett herligheten midt i stekovnen og la steke på ca 210 grader i omlag en halvtime (til potetene begynner å bli gyldne og se ferdige ut)

Serveringstips:
Kan serveres alene eller sammen med det meste. Kylling, koteletter, bacon, fisk etc
Lar du det stå og avkjøle seg litt er det knallgodt på brødskiva.


Ovnsbakt laks
Denne er bare utprøvd å godkjent av meg, igrunn. Men den er en klar favoritt hva fisk angår.

Du trenger:
Lakseskiver (First Price duger fint, og er billig. hvis du ikke vil ha fersk laks da. Det har jeg ikke prøvd)
Smør
Krydder - Pepper, sitronpepper, kvernsalt, skjærgårdskrydder, fiskekrydder, chili etc
Aluminiumsfolie

Fremgangsmåte:
Plassér laksebiten(e) med skinnet opp på en passelig stor bit folie. Strø litt pepper og sitronpepper over skinnet, og snu den rundt og plassér den midt på folien. Strø litt mer pepper og sitronpepper på oppsiden av fisken. Ha gjerne på litt skjærgårdskrydder og fiskekrydder i tillegg. Og litt kvernsalt oppå der igjen. Legg litt smør oppå fisken. Jeg kutter litt meierismør og legger små biter oppå. Mengden tilsvarer vel omtrent litt mer enn en teskje eller sånn totalt per fiskestykke. Pakk folien tett rundt fiskestykket og lag sånne små snurretutter i enden for å huske hvilken side som er opp hvis du skulle komme til å glemme det. I tillegg ser det stilig ut og kraften renner ikke ut i ovnen.
Stekes midt i ovnen i 20min på 210 grader.
La hvile noen minutter før du serverer

Serveringstips:
What ever tastes good with salmon, is good. Ris, pasta, poteter. Take your pick

Da er det bare å si som en kelner noen av forumbrukerne kjenner til sa så mang en gang når mat ble servert: Have enjoy :wink:
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Previous

Return to Åpen post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests

cron