Tips & Triks

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Re: Tips & Triks

Postby agklausen » Mon Jul 21, 2008 9:06 pm

Dette er nok mer som et tips å regne:
Hvis du skal kjøre langt og ikke helt vet hva slags musikk du skal høre på i bilen og radioen ikke fungerer så bra, ta med en lydbok. Ypperlig inderholdning, og kjøringen går som en vind. Samtidig får du med deg en spennende historie underveis :D
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: Tips & Triks

Postby sjefen » Tue Jul 22, 2008 9:52 am

Er det noen som har noe tips for å få inn noe annet enn støy på radioene i ambulansene? Artig å kjøre i kø til Oslo uten noe annet enn skurring å høre på...
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Re: Tips & Triks

Postby atlecm » Tue Jul 22, 2008 9:59 am

Antenne på taket?
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: Tips & Triks

Postby KnutK » Tue Jul 22, 2008 10:56 am

Trykke på "P1" knappen så du slår av høyttaleren....vil noen ha tak i deg så sender de jo oppkall.

Eller snakker vi om Blaupunkt radio-radioen i ambulansen? Disse er dritt... eller dvs. antenna som er innstøpt i frontruta er dritt. Sjekk at ikke den lille antennekontakten (ligner på en 9v batterikontakt) nederst i høyre hjørne av frontruta ikke har løsnet, spes. hvis ruta har vært byttet.
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Re: Tips & Triks

Postby agklausen » Tue Jul 22, 2008 11:00 am

Det kommer veldig an på hvilken bil du kjører, Fredrik. Tor II har ganske god radio. Noen av de gamle bilene, derimot, har ikke det, og du er støkk med dårlig radio. Her kommer jo tipset om lydbok elegant inn fra sidelinjen og presenterer sin aktualitet :wink:
Et annet triks, som jeg og Gill benyttet oss av en gang i Sleipner med stor sukess, var å feste en ledning til antenna og strekke den langsmed frontruta ned mot panseret. Hadde klokkeklare mottakerforhold hele veien. Ellers kan du jo alltids søke om det finnes noen kanaler i nærheten...
Ellers støtter jeg Knuts forslag om P1
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: Tips & Triks

Postby sjefen » Tue Jul 22, 2008 7:34 pm

Det er snakk om Blaupunkt radioene ja... Kan jo sikker forsøke å ta med noe aluminiumsfolie en dag og koble til på et vis. Blir vel uansett bedre mottak i forhold til slik det er i dag. Milde tid for noe vas... Kjørte Norlandia til Oslo på søndag, og det var kjipe greier. Balder og Frøya er heller ikke spesielt gode. Men det Knut sier oppklarer jo litt der ja...

Et annet triks for de som jobber i sykebiltjenesten ved sykehuset i sør er å passe på å ikke skifte kanal på sambandet i bilen (type Icom) når det er humpete. P3 (kanalskifte) er farlig nærme P4 (alarm). Det ble litt flaut på en tur til Skien for noen uker siden :blush:
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Re: Tips & Triks

Postby Pyro » Tue Jul 22, 2008 8:12 pm

jeg har nettopp erfart et tips som sikkert mange andre har hørt før.

ikke løp i trappene, spesielt ikke med ullsokker på beina. de forbanna trappeneer dønn harde, å det å ramle ned trappene er ikke akkurat kult
förvaras utom syn- och räckhåll
User avatar
Pyro
Mr. Über
 
Posts: 1239
Joined: Fri Jan 19, 2007 10:47 pm
Location: kjelleren

Re: Tips & Triks

Postby KnutK » Wed Jul 23, 2008 6:01 am

#-tast funker også for kanalbytte....den er langt uvva P4 knappen :-)
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Re: Tips & Triks

Postby sjefen » Wed Jul 23, 2008 2:19 pm

#-tasten sier du? Steike, det skulle jeg ha visst... Jaja...

Forresten, jeg så at i sykebilen til korpset stod 09 som "Ute av drift", mens jeg på huset sine biler har sett at det står 86 (og jeg mener jeg har sett 87 på en lapp i en bil der en gang også...) Hva er det egentlig som stemmer..?
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Re: Tips & Triks

Postby KnutK » Wed Jul 23, 2008 8:13 pm

09 i den opprinnelige kravspesifikasjonen (fra 1991) mulig det er gjort endringer i ettertid.
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Re: Tips & Triks

Postby atlecm » Wed Jul 23, 2008 9:34 pm

Det må da finnes noen flere tips enn "sambandstriks"? Ikke at det ikke er triks, men dette begynner jo å likne på en avhandling :tounge:

La meg komme med et da.

Hmm...

Når man merker at motoren på bilen/båten/ettellerannet bruker unormalt mye olje, så er det lurt å fylle på nye olje før det blir FOR tomt...

Her ser dere hvor mye olje som kan komme ut av en Mercedes Benz 300TD-motor (gjennom eksosen) på et par minutter... Som dere kanskje skjønner så begynte oljelampa å lyse :biggrin:

Image
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: Tips & Triks

Postby sjefen » Wed Jul 23, 2008 10:02 pm

Ai ai ai.. Den bruker nok litt mer enn squattene til korpset ja..

Et triks for å holde båra i hjelpekorpsets ambulanse ren og pen – nærmere bestemt sengetøyet i den rent – gjennom en sesong hvor det kanskje ikke brukes før det plutselig en gang blir aktuelt og det i mellomtiden har blitt skittent (flaut) er å alltid ha et laken oppå som et sengeteppe.
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Re: Tips & Triks

Postby agklausen » Thu Jul 24, 2008 1:09 am

86: Lege til ASA
09: Ute av drift
Hvorfor noen slår 86 skjønner jeg overhodet ikke. Det har alltid vært 09 som er ute av drift.

Forøvrig er 88 "Kaffe?", og burde nok brukes oftere enn den faktisk gjør.

Tilbake til dette med endring av brukerkonto på PC. Du sa noe om å flytte ting fra "Mine dokumenter" og "Skrivebord" til en plass hvor det ikke slettes. Vil det si at fx "Delet dokumenter" er en sånn plass? Eller må det brennes ut/ flyttes til Xtern harddisk?
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: Tips & Triks

Postby atlecm » Thu Jul 24, 2008 6:39 am

Neida. Lag ei mappe rett på c: som heter f.eks "klausen" eller "hurra" og kopier alt inn der.

Hvis du åpner "Min datamaskin" - "C:/" (hvis harddisken din er delt så ligger det kanskje på D:/) - "Documents and settings" (Jeg har engelsk win. Norsk: Dokumenter og innstillinger?)

Inni denne mappa så ligger de profilene som er laget på din maskin. Du har vel et brukernavn du skriver inn eller trykker på når du logger inn. Mappa skal hete det samme. Inni denne finner du alt det som slettes om du sletter profilen med det navnet. Du ser at "Desktop" (skrivebord) og "Mine dokumenter" ligger der.

For å slippe å flytte på ting to ganger så kan du gjøre slik: Logg deg inn som vanlig - opprett en ny profil - kopier alt i "Mine dokumenter" og "Skrivebord" over til riktig plass i den nye profilen - slett den gamle profilen - logg deg inn på den nye.

Profiler opprettes og slettes slik: Start - Kontrollpanel - Brukerkontoer

Husk at hvis du bruker Outlook eller Outlook Ekspress så må du eksportere all e-posten din FØR DU SLETTER PROFILEN. Hvis ikke så er den tapt (alt er relativt).

Legg også merke til at du muligens må installere en del programmer på nytt. Dette er avhengig av om du valgte "Gjør tilgjengelig for alle brukere" eller "Kun for meg/denne profilen" da du installerte dem.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: Tips & Triks

Postby KnutK » Thu Jul 24, 2008 8:35 am

atlecm wrote:Det må da finnes noen flere tips enn "sambandstriks"? Ikke at det ikke er triks, men dette begynner jo å likne på en avhandling :tounge:

La meg komme med et da.

Hmm...

Når man merker at motoren på bilen/båten/ettellerannet bruker unormalt mye olje, så er det lurt å fylle på nye olje før det blir FOR tomt...

Her ser dere hvor mye olje som kan komme ut av en Mercedes Benz 300TD-motor (gjennom eksosen) på et par minutter... Som dere kanskje skjønner så begynte oljelampa å lyse :biggrin:



Veldig dårlig gjort å forurense Antarktis, Atle...
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

PreviousNext

Return to Åpen post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron