Blogging...inflasjon?

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Blogging...inflasjon?

Postby atlecm » Thu Jan 19, 2006 10:35 am

Ja...kanskje dette kan få noen av de mange bloggerne der ute inn på banen.

Nå syntes jeg det begynner å bli mye tomprat på nettet. Det er tydeligvis blitt en motesak å få seg en blogg for så å fylle denne med mer eller mindre interessante ytringer. Jeg vil ikke sage alle over en hårbørste her, noen er interessante, morsomme og informerende å lese. Andre derimot...ja skal ikke si mer for da kan det bli litt mye.
Ok, jeg leser jo i disse bloggene siden jeg skriver om det her. Jeg er jo nysgjerrig! Det som igrunnen interesserer meg mest er kommentarene. Her kommer det av og til i stand diskusjoner som kan være gøy å slenge seg med på eller bare følge med på. MEN...det er litt slitsomt å måtte følge med på fjørten forskjellige blogger for å følge diskusjonen. Folk poster under et innlegg i en blogg og svarer i en annen tilfeldig post i en annen blogg. ARGH! Det er sikkert de samme folkene som ikke har køkultur. :evil:
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Angående blogg.

Postby Magnar » Thu Jan 19, 2006 2:12 pm

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Som noen kanskje var med å diskutere på kalkunfesten på boen, begynner blogger å bli oppbrukt. mitt synspunkt er at hvorfor skal nerder som knapt forlater gutterommet skal uttale seg om verden utenfor, sannsyneligvis på grunnlag av noe de leser på nettet. Inflasjon er bare fornavnet. det er nesten verre enn tysklandsinflasjonen i -43. Folk blir berømte og får kongejobber på bakgrunn av blogger de har skrevet, mens de fleste andre sliter ræva av seg for å tjene til smør og salt.

Så til alle dere BLOGGERE. Hva er det som driver dere (dette gjelder ikke Klausen, som har en fornuftig blogg) hehe... JEG VIL HA SVAAAAAAR!!! :shock:
Og det er faen meg sant
Magnar
Aktiv poster
 
Posts: 117
Joined: Tue Jan 17, 2006 6:54 pm
Location: Tveit

Postby atlecm » Thu Jan 19, 2006 5:11 pm

Takk for støtten.

Om jeg ikke tar helt feil så er det en liten stund siden kalkunfesten? Riktig...tok man ingen lærdom av det som ble diskutert der? Det har jo haglet med nye blogger siden da. Var du helt på nett der Magnar? Sikker på at dere ikke diskuterte bloggens fortreffelighet?

Jeg er enig i det du skriver ellers. MÅ man belemres med alle og enhvers innerste grunne tanker bare fordi man er normalt nysgjerrig? Virker som om ingen tar hensyn til det...

Vil også trekke fram to glimrende eksempler på folk som tør gå imot kjerringa; Kjetil og Mari. Hurra! Ekte hjemmesider som det ligger mye hardt arbeid, sene kvelder og ekte kjærlighet i. Stå på.

Til slutt: Slite ræra av seg?

Nei...nå må vi snart få flanørens mening her.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Om blogg

Postby agklausen » Thu Jan 19, 2006 6:01 pm

Først av alt vil jeg takke for at jeg ikke ble dratt med i dragsuget av blog-hat. Jeg har bevisst gått inn for å ikke ha en "hva er feil med verden"-blog. Dvs det var igrunn bare sånn det ble. Og nå passer det seg ikke med den slags innlegg. Heller trivia om meg og mitt. Den heter jo ikke "Life of Klausen" for ingenting!

En blog kan være så mangt. Noen forteller om hva de gjør. Andre forteller om hva de skulle ha gjort. Mens andre igjen forteller om det de mener andre burde gjøre isteden for det de allerede gjør, som i bunn og grunn er meningsløst sett ifra bloggerens synspunkt. Det er de som lager sin egen nettavis. Som om vi ikke har nok av de fra før?! Nettaviser altså.

Jeg vil forøvrig trekke fram siste skudd på stammen som et eksempel på en annen god blog. Yngvi lanserte i begynnelsen av uken "So you want to be a frogman". En blog om ting Yngvi er interessert i. Foreløpig står det stort sett om han selv og Chuck Norris. Men det er en særdeles god start! Tror det kan komme mye godt ut av denne bloggen.

Når det gjelder hjemmeside er det noe jeg skal få fikset etter hvert. Mye greiere å ha alt på et sted. Men bloggen vil nok ikke dø med det første fordeom. I alle fall ikke min.
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Postby KnutK » Thu Jan 19, 2006 8:18 pm

Også må vi ikke glemme http://www.pytten.no :D
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Postby atlecm » Thu Jan 19, 2006 10:25 pm

Jeg er egentlig ikke SÅ imot blogger, må innrømme det. Jeg syntes det er mye interessant lesning der ute, men ikke alt... Jeg liker bloggen din veldig godt, og er enig i at Yngvi sin virker lovende. Uante skrivekunnskaper i den gutten :D
Hvorfor lager og leser vi disse bloggene da? Er det bare av nysgjerrighet? Tror det er mye det når det gjelder venner og bekjentes blogger...bloggeren tør jo ofte skrive så mye mer på nettet enn han klarer å uttrykke i virkeligheten. Bra? Tja... Håper folk tenker seg om hva de legger ut. Det er et veldig sterkt virkemiddel hvis det blir endel som leser etterhvert. Jeg har f.eks veldig mange lesere på hjemmesiden min for tiden. VELDIG mange tildligere Jan Mayener og venner og familie av nåværende mannskap er innom. Hvis jeg ikke tenker meg om når jeg skriver kommentarer til bildene så får jeg reaksjoner med en gang. Jeg ymtet frempå litt om at den såkalte "Gamlemetten" var i en dårlig forfatning og ble tatt dårlig vare på... Samme dag fikk jeg mail og at link til siden min var sendt til Ishavsforeningen som har en interessegruppe for den bygningsmassen... Får meg til å tenke enda mer på hva jeg skriver.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Postby Kjetil » Thu Jan 19, 2006 11:46 pm

Jeg hater bloggere!!! Neida :D

I utgangs punktet er det vel ordet blogg som er teit, og hvordan det ble et allment kjent ord over natten. Alle visste hva blogg var og det poppet opp blogger absolutt over alt.

Når det er sagt er det greit med blogg til venner og kjente, mye gøy lesing.

For min del ble det hjemmeside, som igrunnen blir som en bilde blogg.

Håper flere av dere bloggere skaffer dere hjemmeside etterhvert, det er ikke vanskelig, jeg får det jo til.
User avatar
Kjetil
Veldig aktiv poster
 
Posts: 480
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:06 pm
Location: Kristiansand

Blogging

Postby tiina » Sun Jan 29, 2006 2:56 pm

hmm, føler meg litt truffet her.. Tingen med blogging er at det er en enklere form for hjemmeside. Ting tar ikke så lang tid, og man trenger faktisk ikke å være så teknisk anlagt for å få til blogging. Og ser ikke helt problemet med bloggere, mener det er bedre å ha en blogg som funker, at man får lagt ut tekst og bilde og det er lett for folk å finne fram og skjønne siden. Syns det er bedre enn hjemmesider som kan være vanskelige å finne det man er ute etter(saker og kommentarer og andre ting), har vært borti mange hjemmesider som ikke funker. Men for all del, det er mange hjemmesider som er gode. Så syns det er bedre å begynne å blogge, og utvikle seg der for så å gå over til en hjemmeside.

Skjønner godt at blogging er rart fenomen. Det er jo det, folk som skriver om alt. Ikke alle tenker seg om, ikke alt er like intresant å lese, men man velger jo selv hva man vil lese. Og det at man faktisk leser blogger kan jo få en selv til å åpne øynene se ting fra nytt perspektiv, eller ta del i andres opplevelser.
Blogging er vel ikke noe eget, det er vel noe av det samme som en hjemmeside...
tiina
Aktiv poster
 
Posts: 102
Joined: Thu Jan 19, 2006 10:07 pm
Location: Kristiansand

Postby sjefen » Sun Jan 29, 2006 9:56 pm

Jeg synes også det blir litt i overkant med alle disse bloggene, men noen er jo bra. Venner og kjentes blogger leser man jo gjerne, nok av gode poeng til nå i diskusjonen. En ting jeg er litt 'bekymret' (bekymret er muligens et litt for sterkt ord, men skitt au) for, er at man faller litt utenfor dersom man ikke leser "alle bloggene". Jeg har vel ikke tid til å lese fem-seks-syv blogger om dagen (ja, vet at ikke alle blir oppdatert hver dag, men dog...). Når folk så prater om et eller annet jeg ikke har fått med meg - fordi det er gjort kjent per blog - og spør hva man prater om, så kan man komme til å bli møtt med feks "Har du ikke fått med deg det? Hallo?! Det står jo på bloggen til [sett inn det som passer]!". Beklager, men jeg har ikke lest noen blogger denne uka...

-"Du kan jo få deg blogg"
"Neppe"
-"Hvorfor ikke?"
"Har ikke noe å skrive om..? Har ikke lyst..?"
-"Joda, alle kan blogge"
"Kanskje jeg kan, men vil jeg? Ganske vesentlig"
-"Neivel..."

Internett er jo fantastisk som kommunikasjonsmiddel, spesielt for feks sånne som Atle, som jo sitter på ei øy ca rett utenfor Stavanger (eller var det lenger nord?). Hjemmesider man kan legge ut bilder på til alles forlystelse er også finfint, og man kan finne alskens morosaker å linke til på siden sin. Men hvor i alle dager ble det av den fysiske sosiale omgangen? Jeg synes bare det blir mindre og mindre av det for hver dag (eller kanskje uke/måned) som går. Her om dagen tenkte jeg gjennom hvor mye av "praten" min med andre mennesker som hadde gått via feks MSN de siste ukene, og jeg ble rent skremt. Er det bare meg som føler det slik?
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Dra til Bloggsberg!

Postby KnutK » Mon Jan 30, 2006 11:32 am

Dette syntes jeg var så bra at jeg har kopiert det av Morten Sørdal fra siste utgave av "Mann". Ikke helt enig i alt, så våre bloggervenner må ikke ta det for personlig, men det var ganske artig skrevet.

DRA TIL BLOGGSBERG!
Hvem er det egentlig som bryr seg med hva disse bloggerne gidder å bruke tiden sin på?

Ikke siden Johannes, Lukas og Matteus gikk amok med fyllehistorier om folk som gikk på vannet for deretter å gjøre vannet til vin er det skrevet mer offentlig tilgjengelig rør enn de siste par årene. Men mens Matt, Luk og Joh fikk antatt og utgitt smøreriene sine i en slags best of-samling, og de således kun er tilgjengelig for folk som aktivt oppsøker langere av dette stoffet, er det i dag klin umulig å ikke klikke opp i en narsistisk gryte av bloggermøl.

Ta for eksempel en titt på nettavisene. Er du så uheldig å skulle se hvor verdens gang har gått siden sist, er noe av det første du møter historier fra en vanlig bloggers hverdag. Glem nyheter fra en tsunamiherjet katastrofepolitisk eliteserietabell. Her er det dilldall om hvor trasig det er å ta bussen til jobb, om hvorvidt det er mandariner eller clementiner som har grus ombord eller hvordan det har gått med røykeslutten det siste kvarteret som gjelder.

Altså, la dem for all del spinne pølsevevet, men la oss for i huleste heite slippe å plages med det. Hvorfor? Fordi:

1. Blogging er som blotting. Dett er folk som a) gjerne vil vise frem noe vi andre ikke vil se og som strengt tatt ikke er noe å vise frem og b) ergo ikke er til å stole på.

2. Dette er stoff forbeholdt dagboksfæren, og siden når ble det lov, eller interessant, å lese andres dagbøker, med mindre man er av kikkerslaget selvfølgelig.

3. Det er overhodet ikke en hver manns/kvinnes rett å utrykke det man tenker, tror og gjør. Det er misforstått ytringsfrihet. Ytringsfrihet handler om å ikke forpeste den offentlige sfære med idiotisk vissvas.

4. Om en musikkanmelder er en mislykket musiker, kan du ta gift på at en blogger er en mislykket forfatter, journalist, poet, ordsmed, rimrytter eller tekstforfatter.

5. Bloggere forpester det norske språk. Ikke kan de skrive, ikke kan de gramatikk og ikke evner de å begrense seg. Skrivekunstens første bud "less is more" har gått bloggerhodene hus forbi.

6. Hva skriver de om? Jo, de nære ting. Hvem i hengemyra er interessert i å lese om andres nære ting, når de nære ting handler om "bussjåførens bryllupstale". Det finnes foreninger og Blå, Rosa og sikkert også Gule sider for slikt.

7. Hvis noen, mot all formodning, skulle få behov for å lese sytten avsnitt om hvor dumt det er å få tauet bort bilen, eventuellt hvordan åpne en kokosnøtt - samt 43 kommentarer, så er det bare å hive seg i kast med Erlend Loes samlede. Dem er det i hvert fall lest korrektur på.

8. Noen bloggere mener de evner å mene noe vettugt om andre ting enn navlelo. Sette ting i sammenheng. Det kan de ikke. Det er en grunn til at slike folk ikke jobber i UD, men i stedet sitter hjemme i slåbrok og drar seg i tissefanten mens vi andre er på jobb.

9. Folk som har så god tid at de kan fylle verdensveven med pisspreik om alskens viderverdigheter, bør enten knebles eller sendes direkte til USA - pratmakernes Mekka.

10. Janteloven. Ikke sant, Du skal ikke tro at du er noe (§1) og Du skal ikke tro at du duger til noe (§7). Dette er barnelærdom, men tydeligvis noe infantile bloggere ikke kan forholde seg til. Det samme problemet led visstnok både Hitler og Mussolini av.

11.) Blogg. Det minst apellerende ordet siden sokkefest i gymsalen. Blanding av skrekkfilmens blob, kulturens grønnkantete mugg og den generelle avskys oppsummering gøgg. Bare ren lut tar det.

12.) Argumentasjon, Et ord den jevne blogger ikke kan uttale, langt mindre fatte innholdet av. Her duger det å slenge ut alskens dritt som "Cindy er dum" og "Blogging er dust", uten å så mye som å bruke et komma på å forklare hvorfor.

13.) Også har vi de største dustene da. De som gidder melde noe tilbake til bloggerhodene, gjerne av typen: "Så dustete dere er som i det hele tatt gidder å diskutere dette. Herregud, dere har altfor mye tid til overs. Dere kan ikke ha mye til liv" Yeah, right....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Blogging

Postby tiina » Mon Jan 30, 2006 9:36 pm

Syns faktisk det er noe man bør tenke på slik som sjefen sier at man ikke må bli for avhengi av bloggene for å holde seg oppdatert. Det blir for dumt. Men det er likevel vi selv som bestemmer det, eller ikke gjør noe med det. Og at vi alle i dag sitter timesvis foran dataen med msn oppe hele dagen og er sosiale på den måten er jo nesten litt tragisk. Er man ikke på nett, er man ikke sosial i dag. Det går jo ann å redde oss ut av det, og bestemme seg for å finne på noe annet med de man ellers pleier å snakke med på msn. Det som er bra med msn, er at man kan snakke med, og holde kontakten med de som befinner seg lengre unna enn kommunegrensa.

Det er faktisk så rett det som ble sitert av mann. Utrolig bra. Men man kan jo vri og vende på det som står der. Man må jo ikke ta alle bloggere over en kam. Og du velger jo selv hva du vil lese. Vil du ikke lese om bussturen som ikke var som den pleier så lar du jo bare vær. Men når det kommer til de store nettavisenes prioffilering av bogging er det litt komisk. Det er jo på disse bloggene man finner de mest uintresante sakene å lese. Likevel er det store oppslag i dagbladet hver dag om nye oppdaterte blogger. Men understreker man leser jo det man vil..
tiina
Aktiv poster
 
Posts: 102
Joined: Thu Jan 19, 2006 10:07 pm
Location: Kristiansand

Postby agklausen » Mon Jan 30, 2006 10:32 pm

Jeg føler meg lite truffet av det utklippet fra Mann.

- Jeg er velartikulert
- Jeg har fortsatt til gode å nevne noe om buss (tror jeg)
- Jeg mener ikke så mye om noe særlig i bloggen min. I alle fall ikke av politisk art

Men jeg gidder ikke lese bloggene i nettavisene. Har lest den i fe'vennen et par ganger, men det er mer en interaktiv debatt enn en blogg. Det mener jaffal jeg.

Ellers er jeg fullstendig enig med de som sier at du leser det du gidder. Jeg forventer ikke at folk leser alt jeg skriver i bloggen. Men den er utrolig grei for å slippe de kjedelige "hva-har-skjedd-siden-sist" samtalene som ofte kommer når det er mer enn en dag siden du så noen sist. Men det gjør meg ingen ting å fortelle det live heller. Bloggen blir et supplement, på en måte. Og så kan du lansere nye samtaleemner som du kanskje ikke har tenkt på før, men som viser seg å funke som jernet! I vanlig konversasjon altså. Face-2-face.

Over 6.000 treff må jo bety at noen leser litt... :wink:

Og jeg føler ikke jeg er blitt mindre sosial heller etter at jeg fikk blogg
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: Dra til Bloggsberg!

Postby Kjetil » Mon Jan 30, 2006 11:03 pm

KnutK wrote:11.) Blogg. Det minst apellerende ordet siden sokkefest i gymsalen. Blanding av skrekkfilmens blob, kulturens grønnkantete mugg og den generelle avskys oppsummering gøgg. Bare ren lut tar det.


:D :D :D hehe.
User avatar
Kjetil
Veldig aktiv poster
 
Posts: 480
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:06 pm
Location: Kristiansand

Postby atlecm » Tue Jan 31, 2006 8:17 am

Noen som vet hva det egentlig kommer fra?
(Sikkert endel, men det kommer iallefall fra "Web-log" eller "Weblog" og du vil)
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Postby atlecm » Sat Mar 04, 2006 4:54 pm

Ville bare få legge ut en link :http://sveinungt.blogspot.com/2006/03/blgg-er-homo-forum-er-deilig.html

Jepp, det er til en blogg!

Ellers ser det ut til mange av bloggerne boikotter forumet vårt. Veldig mange av de skriver iallefall ingenting. Trist.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Next

Return to Åpen post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron