Natteravner

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Postby agklausen » Fri Sep 28, 2007 5:13 pm

Back on topic.

Er det bare meg, Atle og Pissboy som bryr oss om dette?
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Postby sjefen » Fri Sep 28, 2007 8:23 pm

Tja, dere er nok ikke helt alene. Jeg har igrunnen ikke tatt stilling til det før, men siden du insisterer... ;)

Når det gjelder frivillighet generelt, tror jeg tilbakegangen som har vært den siste tiden dels kan skyldes at folk i dagens samfunn ikke lenger "gidder", og dels at vi jevnt over ser et generasjonsskifte. Tidligere ble feks Hjelpekorpset fylt av folk som var rett før eller i eteableringsfasen av livet sitt. Før det igjen var det nok en del av de samme folkene, og før det var det krig. Før det igjen var jo i den spede start offiserer og slikt fra Fredrikstad, som vi jo lærte på NM. Når det gjelder fremtiden, tror jeg det er veldig viktig å satse på studentene. Jeg er jo selv student nå og i overskuelig fremtid, og jeg kjenner derfor noen studenter. De fleste er opptatt av å engasjere seg, men det er kanskje færre enn før som synes Hjelpekorpset høres spennende ut (eventuelt for spennende - dagens ungdom og friluft....)

Samtidig skal man også huske på at selve Hjelpekorpsarbeidet nok er dømt til å reduseres, ettersom samfunnets ønske/behov/krav om en mer "profesjonell" tjeneste øker. Det har skjedd før, og det vil skje igjen. Røde Kors (Hjelpekorps) har vært en foregangsorganisasjon på mange områder, som etter hvert har blitt overtatt av staten. Allikevel er det jo fremdeles behov for oss, i alle fall iflg. en utredning gjort av HRS. Der ser de for seg at frivillige vil være en stor ressurs i alle fall i 10 år fremover.

Hva Natteravnene angår synes jeg de er et meget positivt innslag i helgenatten. Jeg ser dog ikke for meg at det er noe for meg. I alle fall ikke enda. Jeg føler at det er en rolle som passer best for "voksne" (les: ca 35+), de ungdommen ser på som "foreldretyper".
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Postby agklausen » Sat Sep 29, 2007 5:54 pm

Velformulerte tanker der, Sjefen.

Studentene er nok et stort satsningsområde, ja. De vil jo så gjerne gjøre noe fornuftig på fritiden. For å vise at de er samfunnsengasjerte og at de bryr seg. Spørsmålet er jo hva vi skal gjøre for å få de på kroken. Det er jo mange som sliter med å skjønne at beredskap er en viktig del av det å engasjere seg. I alle fall i RK-sammenheng. Når vi er i aktivitet, på aksjoner og sånn, er det jo ikke vanskelig å vise at vi gjør noe. Det er tiden i mellom som mange nok sliter med. Folk vil jo ha aktivitet når de gjør noe, og tror nok på mange måter at vi alltid gjør noe viktig. At det alltid skjer noe når vi har vakt. At det alltid er en leteaksjon vi enten holder på med eller skal ut på. Men sånn er det jo (heldigvis) ikke. Men vi kommer når det smeller.

Sånn sett er vi kanskje vår tids superhelter. Til vanlig går vi rundt som vanlige mennesker, men når situasjonen krever det tar vi på oss de røde fargene og redder verden. Igjen og igjen. Og igjen.
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Postby hege » Sat Sep 29, 2007 6:41 pm

Jeg er jo bare pure ungdommen, og jeg skal være natteravn her en helg..bare ikke helt oversikten på når.
Vil ikke si jeg er redd for å stille på gata på nattestid, har heller vært det at jeg har følt meg for ung til å stille.
Syntes selv det føles trygt der de går i sine gule jakker.
Hadde nok ikke følt meg like trygg hadde det vært en gjeng som nettopp hadde rundet 20 år.
Derfor skal jeg nå også bare gå med godt voksne arbeidskolegaer.
Folk burde gi litt mer innsats. Bedre å gjøre noe fornuftig enn å sitte her hele lørdagskvelden.
Ikke negativt til JavelForum, men regner med jeg vil sitte igjen med en større følelse av å ha utrettet noe den kvelden :D


..og Klausen, det med superhelter var en bra tanke :D
User avatar
hege
Pengedama
Pengedama
 
Posts: 874
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:52 pm
Location: Vågsbygda

Postby agklausen » Sat Sep 29, 2007 6:50 pm

Ja, ikke sant? Likte den godt sjøl og :wink:

Skal du gå natteravn? Finn ut når, så kan vi komme og gi deg noe å gjøre. Veldig bra initiativ av jobben din hvis det er den som arrangerer deltakelsen i beskyttelsen av natten
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Postby hege » Sat Sep 29, 2007 6:54 pm

Gi meg noe å gjøre? hvordan da?
(kansje et dumt spm men..)

Jobben min har bare fått i oppdrag å stille med en gjeng den aktuelle datoen, vet ikke mer. Fikk bare en mail jeg om at dem trengte noen, så da tenkte jeg: "hvorfor ikke, artig å prøve det òg."
Syntes alltid det er morsomt å se på livet. :D
User avatar
hege
Pengedama
Pengedama
 
Posts: 874
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:52 pm
Location: Vågsbygda

Postby agklausen » Sat Sep 29, 2007 7:40 pm

Jeg er ofte en natteravn i sivil. Hvilket betyr at jeg reker gatelangs i edru tilstand og ser på livet på byen. Ser masse rart til tider. Av og til skulle jeg ønske jeg var med, mens andre ganger er jeg veldig glad jeg er edru og ikke raver rundt i fylla
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Postby hege » Sat Sep 29, 2007 7:46 pm

Hver søndag morgen ønsker jeg at jeg ikke har vært rundt å ravet full i byen kvelden før..

:rk <-- lat som om den smilyen er full :D
User avatar
hege
Pengedama
Pengedama
 
Posts: 874
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:52 pm
Location: Vågsbygda

Postby agklausen » Sat Sep 29, 2007 8:29 pm

Hmmm.... Kan ikke huske å ha sett deg på byen... Kan være du ikke henger full og sløv på gatehjørnene, men heller gjør det samme inne :wink: Hvor pleier du gå ut?
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Postby hege » Sat Sep 29, 2007 11:31 pm

hm...egentlig ikke vært ute på en evighet og heldigvis ikke vært overstadig beruset på flere år. Jeg tar det som et tegn på modenhet :D
Er lite kjente folk i byen for tiden òg, så da blir det slik :D
Hvis jeg først er ute så pleier jeg å dumpe innom de fleste steder hvor jeg kjenner folk. Liker ikke å sitte stille på en plass, blir fort kjedelig.
User avatar
hege
Pengedama
Pengedama
 
Posts: 874
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:52 pm
Location: Vågsbygda

Postby agklausen » Sat Sep 29, 2007 11:39 pm

Ah, du er en vandrer. Jeg gjør også det av og til, men som regel syns jeg det er greit å henge med de jeg kjenner. Vi ender opp på samme sted alle sammen etter hvert. Sjelden vi spliter oss, liksom
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Postby hege » Sat Sep 29, 2007 11:58 pm

En vandrer ja 8)
User avatar
hege
Pengedama
Pengedama
 
Posts: 874
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:52 pm
Location: Vågsbygda

Postby agklausen » Sun Sep 30, 2007 12:01 am

Men har du altså ingen favorittsteder? Ingen plasser du heller går enn andre?
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Postby pissboy » Sun Sep 30, 2007 1:56 am

agklausen wrote:Det er jo mange som sliter med å skjønne at beredskap er en viktig del av det å engasjere seg. I alle fall i RK-sammenheng.

Fant ut av en viktig ting når jeg var på møte med Lillehammer RKH. De er faktisk tatt av beredskap slik at vi ikke får beskjed om å møte på aksjoner, men heller en forespørsel om vi kan. Grunnen er at folk ikke kan møte og vi har ei heller folk som kan møte. Så hu hei for beredskapen på Lillehamer.´Forbanna 50+ forening her på Lillerhammer ass..
Pissboy
pissboy
Humorist
 
Posts: 1193
Joined: Sun Apr 02, 2006 9:52 pm
Location: Lillehammer

Postby Elise » Mon Oct 01, 2007 6:11 am

Joda Klausen, flere enn dere som synes dette er et bra tiltak, ble faktisk lurt til aa lese mer paa bloggen din og. Snikreklame lonner seg alltid.. Vel, tilbake til natteravnene: har det vaert noen videre diskusjoner i lokale aviser el.l. i forhold til reduserte antall, problemer med rekruttering, eller forsvinner de bare i det stille? (Ja, jeg vet at jeg sikkert lkunne sokt info om dette selv, men benytter anledningen til aa sporre de som foelger litt med paa dette...)
Elise
Superposter
 
Posts: 555
Joined: Fri Feb 24, 2006 10:43 am
Location: Kristiansand

PreviousNext

Return to Åpen post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron